Wat is de
Doe modus

De Doe modus stelt ons in staat om iets te bereiken, door te doen. Je kunt de meest geweldige ideeën hebben, maar als je niets doet en blijft wachten, gebeurt er niets. 

Stel, je wilt een huis bouwen, dan heb je hout en stenen nodig. Klinkt logisch, toch? Maar waar vind je de materialen? En hoe krijg je ze op de bestemming?

Dan komt de Doe modus in actie.

Of eigenlijk jouw brein. Jouw hersenen die op zoek gaan naar een oplossing. Door na te denken over het probleem, in dit geval: waar vind ik hout en stenen, krijg je het antwoord. Daarna bedenk je, hoe je alle materialen op de bestemming kunt krijgen en als dat is geregeld, is jouw probleem opgelost.

Dank je wel Doe modus.

Ondertussen ben je druk aan het bouwen en tijdens de werkzaamheden ontdek je, dat er te weinig stenen zijn, en juist morgen komen er extra metselaars. Wat nu? Je hebt een probleem.

Gelukkig is daar weer jouw brein.

Na wat denkwerk heb je de oplossing: “Je kunt kijken bij de bouwmarkt, voor extra stenen. Je kunt een bouwbedrijf bellen.” Goede ideeën, maar je weet ook dat je nooit ales voor morgen op de locatie kunt krijgen. Hoe kon je zo stom zijn? Waarom heb je niet eerder gekeken?

En dan gaat het fout.

Want jouw brein gaat op zoek naar een oplossing, voor jouw vragen. Je weet wel: “Hoe kon je zo stom zijn? Waarom heb je niet…” enz. enz. Al snel heb je antwoorden, maar dat is niet wat jij wilt horen.

Dus je stelt een nieuwe vraag. Meestal beginnend met “Waarom” of “Wat als” en weer krijg je niet het gewenste antwoord. Dit gaat nog een tijdje door en uiteindelijk ben je aan het piekeren. Je zit gevangen in een spiraal van negatieve gedachten. 

Dit is niet wat je wilt.

Stap uit de Doe modus

Om er uit te stappen is het belangrijk dat je de Doe modus herkent,pas dan is het mogelijk om eruit te stappen. Natuurlijk een open deur, maar vaak heb je geen idee dat je erin zit. Maar hoe herken je nu de Doe modus.

Simpel.


► Je bent gefocust en ziet niet het grote geheel.

Het enige wat belangrijk is, is jouw “probleem”.

► Je moet iets bereiken.

Je bent alleen maar bezig met wat er moet gebeuren.

► Je reageert automatisch.

Wanneer iemand iets zegt of doet, reageer je zonder na te denken.

Herken je nu één van deze symptomen, of merk je dat je al aan het piekeren bent, stop dan. Voel dan eens heel goed wat er gebeurt, in jouw lichaam. Laat alle negatieve gedachten los en ga daarna pas verder met wat je deed.

Of doe zoals Davidjii: gebruik de SODA methode. 

Stop        → stoppen
Observe  → observeren
Detach    → losmaken
Awaken  → ontwaken

Eerst stop je met wat je doet. Daarna kijk je aandachtig om je heen en voelt wat er met je gebeurt. Je maakt je los van alle negatieve gedachten en wordt wakker in het NU.

In het voorbeeld met de stenen zal het als volgt gaan:

Je legt je telefoon weg en voelt wat er gebeurt. Er is een schuldgevoel en je ademhaling zit hoog, maar terwijl je rondkijkt zie je weer de vogeltjes en hoor je de kinderen spelen. Je ademhaling vertraagt en het schuldgevoel verdwijnt. Ineens zijn de stenen niet meer zo belangrijk, ze zijn er toch niet op tijd, en je besluit verder te gaan, maar niet nadat je koffie hebt gezet en een broodje hebt gegeten.

Mindfulness

Een dag had voor mij altijd te weinig uren. Een week te weinig dagen en een maand… je raad het al, te weinig weken. Het ene project was nog niet klaar of ik was alweer gestart met het volgende. Voor mijn gevoel stond ik op om niet veel later weer te gaan slapen.

Wanneer ik niets deed, en bijvoorbeeld op mijn gat zat, dan voelde ik onrust. Dan moest en zou ik iets gaan doen. Pas tegen de tijd dat ik moe werd of als ik niet meer kon, stopte ik; niets doen was namelijk geen optie, dat kon altijd nog als ik oud was. Deze denkwijze hield ik heel lang vol, totdat mijn lichaam me stopte. Ik kreeg een burn out.

Tijdens mijn herstel kwam ik in aanraking met mindfulness. Hier werd verteld over de Doe modus. Er werd precies uitgelegd wat het was en wat het met je kon doen. Alles was zó herkenbaar en al snel begreep ik dat ik al die jaren in de Doe modus had geleefd. Dat daar de onrust vandaan kwam en dat ik daarom niet stil kon zitten. Ik was altijd maar bezig om te doen.

Ik stond altijd AAN.

Nu is dat niet erg, als ik het had gezien. Als ik het had geweten. Alleen, ik zag het niet. Ik had geen idee dat ik mezelf uitputte en al helemaal niet dat ik verkeerd bezig was. Totdat ik omviel

Door nu mindfulness toe te passen in mijn leven, door te zien wat er is, te voelen wat er leeft en te luisteren naar wat er gebeurt, kan ik de Doe modus herkennen. Hierdoor kan ik tijdig stoppen en krijgt mijn lichaam genoeg tijd om te herstellen.

Begrijp me niet verkeert: de Doe modus is zeker niet verkeert, integendeel het is heel nuttig, maar wel als je weet wat er gebeurt. Dit doe je door te luisteren naar je lichaam zodat je gaat zien wat er leeft. 

Jij ziet. Jij voelt. Gewoon: jij bent. 

Wil je meer lezen over mij, over mijn transformatie van bouwvakker naar coach of wat een burn-out met je leven kan doen? Vul dan hieronder je gegevens in en ontvang het GRATIS e-book “Voelen dat je leeft”

Ontvang het e-book

Voelen dat je leeft

Copyright 2019  |  All rights reserved  |  Privacy verklaring